آمارهای جانگداز

آمارهای جانگداز

محمدمهدی جعفری زاده

بعضی مواقع آمارهایی که درخصوص آسیب های اجتماعی همچون اعتیاد، طلاق و… ارایه می‌شود، انسان را به حیرت، تعجب، تأسف و غصه وا می‌دارد. از جمله این آمارها، اعداد و ارقامی است که وزیر کشور به تازگی در ارتباط با مواد مخدر بیان داشته است. وی گفته: «در حال حاضر ۱۰ میلیون نفر در حوزه قاچاق مواد مخدر فعال هستند!»
هنگامی‌ که از جمعیت حدود ۸۰ میلیونی ایران، ۱۰ میلیون نفر آن در حوزه خانمانسوزی همانند قاچاق مواد مخدر فعال باشند، یک فاجعه برای ملت است. به عبارت دیگر یک هشتم جمعیت کشور ما به طور مستقیم در خدمت قاچاق مواد مخدرند!
اگر مقداری تحقیق کنیم و به حوزه‌های مهم جامعه و آمارهای آن سرک بکشیم، و آن را با این جمعیت ۱۰ میلیونی مقایسه کنیم به عمق فاجعه بیشتر پی می بریم. مثلا بیشترین جمعیت کارمندان کشور در آموزش و پرورش هستند که حدود یک میلیون نفر هستند، یعنی در مهمترین حوزه فعالیت کشور که حوزه تعلیم و تربیت است و سرآمد و گل سرسبد همه حوزه‌هاست یک میلیون نفر، ولی در حوزه قاچاق مواد مخدر که نقطه مقابل تعلیم و تربیت است ۱۰ میلیون نفر فعالیت می کنند.
در حوزه انسان سازی یک میلیون و در حوزه انسان سوزی ۱۰ میلیون فعالند! با این اوصاف در آینده، نتیجه و خروجی این غلبه انسان‌سوزی بر انسان سازی چه خواهد بود؟
اگر از زاویه دیگری به این آمار نگاه کنیم طبق آمارهایی که در شهریور سال جاری داده اند ۲۲ میلیون نفر در کشور شاغل هستند، حال معلوم نیست آیا این ۱۰ میلیون نفر جزء ۲۲ میلیون نفر حساب می شوند یا خیر؟
دو حالت قابل تصور است: یا حساب می شوند یا نمی شوند؛ اگر حساب شوند که حدود نیمی از شاغلان ما، در حوزه قاچاق مواد مخدر مشغول به کارند که مصیبت بزرگی است و اگر این ۱۰ میلیون نفر به ۲۲ میلیون شاغل اضافه شوند یعنی از کل جمعیت شاغل کشور یک سوم آن، کشور را به سمت درّه هلاکت سوق می دهند. در هر دو صورت نتایج وحشتناکی از آنها حاصل می شود.
اما از جهت تعداد معتادین که ۲ میلیون نفر ذکر کرده اند، باز غصه‌آور است که در یک جمعیت حدود ۸۰ میلیونی، ۲ میلیون نفر آن که عموما از جوانان و سرمایه های کشور هستند، به سمت نابودی حرکت کرده اند. چطور اگر زلزله، سیل، تصادف یا آتش سوزی رخ دهد و تعدادی کشته شوند، سر و صدای آن، همه جای کشور می‌پیچد و همه اعلام آمادگی برای کمک می کنند ولی ۲ میلیون نفر (شناسایی شده) معتاد که در معرض مرگ بدتری هستند، هیچ عکس العملی را در پی ندارد؟
اما از نظر اقتصادی فاجعه دیگری مشاهده می شود و آن اینکه گردش مالی حاصل از قاچاق مواد مخدر را ۱۵۰۰ میلیارد دلار برآورد کرده اند، شما محاسبه کنید که ۱۵۰۰ میلیارد دلار معادل چند درصد بودجه کل مملکت و برابر چند حلقه چاه نفت کشور است؟ آیا نباید برای این تراژدی غمناک، خون گریست؟ مردم و مسئولان چاره ای بیندیشند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *